Prawosławna Diecezja
Slider

Integracyjny wyjazd młodzieży do Zakopanego

Uczestnicy wyjazdu luty 04, 2020

Z błogosławieństwa Jego Ekscelencji Najprzewielebniejszego Atanazego, Biskupa Łódzkiego i Poznańskiego w dniach 24-26 stycznia 2020 roku, jako członkowie Bractwa Młodzieży Prawosławnej Diecezji Łódzko-Poznańskiej z Krakowa, Kielc, Łodzi oraz Sosnowca odwiedziliśmy Zakopane.

Wyjazd miał na celu integrację oraz wzajemne zapoznanie naszej młodzieży. W podróż wyruszyliśmy w piątek, jadąc autokarem z Krakowa do Zakopanego. Po przybyciu zjedliśmy kolację oraz udaliśmy się do naszego domku, aby rozdzielić pokoje oraz się rozpakować. Już wtedy mieliśmy okazję, aby porozmawiać z uczestnikami wyjazdu. Dzień zakończyliśmy wieczornymi modlitwami z opiekunem wyjazdu – ks. Marcinem Bielawskim.

Drugiego dnia, w sobotę, rano uczestniczyliśmy w Świętej Liturgii w kaplicy na Jaszczurówce w Zakopanem. Po wspólnej modlitwie zostaliśmy ugoszczeni śniadaniem przez Starościnę. Następnym punktem naszego planu był długi, oraz przyjemny spacer po Zakopanem. Zobaczyliśmy przepiękny krajobraz gór, oraz uroki miasta. Ciekawą atrakcją był również wjazd koleją linowo - terenową na Gubałówkę. Na szczycie podziwialiśmy widoki, oraz szczyty gór. Kolejnym punktem programu był kulig, uważany przez wielu z nas jako niesamowite przeżycie. Przejażdżka saniami po ośnieżonych zboczach gór była dla nas niezapomnianą przygodą, która zakończyła się pieczeniem oscypków oraz kiełbasek na ognisku. Spędziliśmy wtedy świetnie czas śpiewając najbardziej znane ludowe pieśni, grając na różnych instrumentach.

Sobotni dzień zakończyliśmy modlitwami wieczornymi. O poranku w niedzielę nie mogło nam zabraknąć także modlitwy porannej. Po śniadaniu udaliśmy się na ostatni spacer po Gubałówce. Niektórzy zjeżdżali na „jabłuszkach” inni rzucali się śnieżkami. Była to okazja aby pożegnać się z górami oraz śniegiem.

Zapraszamy do przeczytania relacji uczestników:

’‘Wyjazd do Zakopanego bardzo mi się podobał ze względu na wspaniałą atmosferę, widoki, samo miejsce, gdzie pojechaliśmy, a także bardzo dobre zorganizowanie wyjazdu. Każdy dzień był bezbłędnie zaplanowany, wszystkie przygotowane dla nas atrakcje były wspaniałe. Chociaż spacer po Gubałówce i ognisko były cudowne, to najbardziej podobał mi się kulig, w którym jeszcze nigdy nie uczestniczyłem i którego na pewno nie zapomnę do końca życia. Chociaż wszystkie te wspomniane atrakcje czynią wycieczkę ciekawym doświadczeniem, to jednak ludzie sprawili, że będę ją bardzo dobrze wspominał. W dobrym towarzystwie nawet trzymanie pochodni podczas kuligu przerodziliśmy w świetną zabawę, o wspólnym ognisku nie wspominając. I chociaż na nabożeństwie w kościółku było zimno to, to jest właśnie urok zabytkowych świątyń, a także jest to po prostu zima, o której mieszkając w Krakowie, czy w dalszych częściach Polski, już prawie zapomnieliśmy. Na końcu chciałbym bardzo serdecznie podziękować Bractwu Młodzieży Prawosławnej Diecezji Łódzko Poznańskiej, ojcowi Marcinowi i matuszce Zofii za zorganizowanie wyjazdu, mieszkańcom Zakopanego za ciepłe przyjęcie nas w tym pięknym mieście, a także wszystkim uczestnikom wycieczki za mile spędzony czas.’’

''Dla mnie ten wyjazd był okazją aby odpocząć od pracy i codzienności, aby spędzić czas z fajnymi ludźmi oraz ożywić serce pięknymi zimowymi widokami. Takiego typu wyjazdy są bardzo potrzebne dla młodzieży, żeby razem iść Bożą ścieżką życiową.''

„Podróż do Zakopanego dała mi możliwość przeżycia tego, czego nigdy wcześniej nie przeżywałam. Niewątpliwie w pamięci ciepły ślad zostawiła wspólna Liturgia, wspaniała zimowa pogoda i miłe towarzystwo, lecz największe wrażenie na mnie sprawił Kulig o którym wcześniej nawet nie słyszałam. Myślę że większość z tych, codziennie chodzących do obowiązkowej pracy, chcieli by to doświadczyć.''

''Wyjazd do Zakopanego był niesamowity. Podczas podróży nie znałam nikogo, ale bardzo szybko zaprzyjaźniłam się ze wszystkimi. Oprócz pięknych widoków, jestem zachwycona otwartymi ludźmi, dzięki którym otaczała nas ciepła atmosfera. Chcę podziękować wszystkim organizatorom za różne imprezy tego typu. Kulig, ognisko, piosenki to było świetnie!''

„Wyjazd uważam za udany. Pozytywne rzeczy to udział osób z różnych miast, piękne rejony, udział młodzieży nie studiującej jeszcze, wspólne posiłki śniadania, ogniska. Pozytywne jest również to, że młodzież dobrze odebrała warunki może nie tak komfortowe, ale jak bardzo zbliżające. Jeśli byśmy jeszcze kiedyś mieli gdzieś razem jechać, to wspólny nocleg na podłodze uważam za świetne rozwiązanie. Trochę ’spartańskich’ warunków pomaga nam pomagać sobie na wzajem. I Liturgia była bardzo ważna w moim odczuciu. Na drugi raz, jeśli by Bóg da, to po cichu liczę, ze udało by się ją odsłużyć w niedzielę.''

''Bardzo podobało mi się to, że mieliśmy dużo czasu wolnego, oraz to, jak była zorganizowana cała wycieczka... Mega spoko był też kulig. :))

W sumie to nic mi sie nie nie podobalo..''

''Najbardziej podobał mi się Kulig - jechaliśmy w trójkę na saniach obserwując gwiazdy i ciesząc się chwilą. Nazwaliśmy konia, który nas wiózł "Biała Wichura", a ciemność lasu rozpraszała nam pochodnia.''

''Dzięki temu wyjazdowi poznałam bliżej oraz zaprzyjaźniłam się z ludźmi ze swojej parafii. Spodobało mi się, że oprócz wspaniałej części rozrywkowej poświęcaliśmy również czas na wspólną modlitwę oraz rozmowy na tematy religijne.''

''Bardzo się cieszę, że wziąłem udział w prawosławnym młodzieżowym wyjeździe do turystycznego miasteczka. Miejsce przepiękne, na kilka dni znalazłem się w prawdziwej zimie ze śniegiem. Wszystko było przemyślane, oraz zorganizowane na wysokim poziomie. Wyżywienie, zakwaterowanie, spacery po górach i mieście, kulig, wszystko było super. Ludzie mnie pozytywnie zaskoczyli, dobrzy ludzie, nic dodać nic ująć. Bardzo dziękuję Bogu i wam za taką możliwość.''

tekst i zdjęcia: uczestnicy wyjazdu

Więcej zdjęć dostępnych w galerii.